You are currently viewing Otta, Olden, Briksdal, Geiranger, Trollstigen
Gryte Camping Olden

Otta, Olden, Briksdal, Geiranger, Trollstigen

Den 12. juni 29018 startet vi fra Skøyen Marina i Oslo. Dette er en grei plass for å stå en dag eller to, men den er dyr og man hører trafikkstøy. Vi kjørte E-6 til Otta hvor vi fant Otta Camping ved bredden av xxxx. Der traff vi en gjeng tyskere med veteran Harley´er, en med lang forgaffel uten fjæring bak. De hadde problemer etter å ha kjørt i voldsomme regnbyer, men hadde fortsatt friske planer om å kjøre til NordkappEtter en fin dag i solskinn og varme fortsatte vi mot  Olden på E 15. Etter krysset med riksvei 63 mot Geiranger passerte vi et par tunneler på vei ned mot Strynsvatnet hvor det både var veiarbeid og hvor det manglet lys. Det var en nervepirrende opplevelse å passere motgående trailere med bobil med henger i mørket. En av tunnelen hadde heldigvis følgebil. Så dårlige tunneler har jeg ikke opplevd andre steder i Europa. Ellers er denne delen av Norge utrolig vakker. Gryten camping i Olden var praktfull med Briksdalen i bakgrunnen. Vi kjørte opp til breen med motorsykkel og tok oss god tid.

Så kjørte vi tilbake de samme tunnelene, denne gang litt mindre svett og kjørte riksvei 63 til Geiranger. Der fikk vi super plass helt nede ved fjorden på campingplassen. Turen ned til Geiranger med tilhenger gikk forbausende bra i alle hårnålssvingene med møtende busser og trailere. Vi var et par dager i Geiranger og traff et tysk par som vi traff også senere på turen og som jeg har besøkt senere i Tyskland. Det er nok en fordel å bli kvitt cruiseskipene i verdensarv fjordene.  Heldigvis gikk vinden utover da vi var der, men diesel-røyken lå tett i lufta ut fjorden.

Det begynte å blåse kraftig på veien videre over fjellet på vei til Trollstigen. Vi fikk allikevel tatt noen bilder på det flotte utsiktspunktet på toppen av Trollstigen. Det er et imponerende veganlegg, selv om det egentlig er trangere og skarpere svinger på veien ned til Geiranger enn Trollstigen. Turen gikk så videre ned til Åndalsnes hvor vi overnattet på en parkering ved jernbanestasjonen.