You are currently viewing Parco Nazionale del Gran Sasso
Gran Sasso e Monti Della Laga nasjonalpark

Parco Nazionale del Gran Sasso

Det var slutten av juli og for å unngå mer ubehagelig varme og  overfylte turiststeder valgte jeg å kjøre på bomfrie landveier i det indre av Italia på vai opp nordover fra Sizilia.

Det viste seg å være en god ide. Det ble en opplevelsesrik tur på gode veier, og delvis smale veier, med forholdsvis lite trafikk. med vekslende vakker natur. Jeg overnattet to netter på en kommunal bobilplass i Sulmona, ett sted jeg antar nesten ingen hverken har hørt om eller har besøkt. Strøm, vann, tømmestasjon for 5€ og 10 minutter til fots til et lite, men sjarmerende italiensk bysentrum hvor det var avslappet italiensk stemning, god mat og godt drikke. På bobil plassen var jeg delvis helt alene.

På vei videre nordover fant jeg en liten “privat” camping på plenen til innehaveren, med en bobil fra før. Jeg oppdaget da at jeg var i en nasjonalpark hvor det tilsynelatende var mye å se. Jeg fikk kart og informasjon fra eieren og bestemte meg for å bli noen dager. Første dagen på ettermiddagen syklet jeg opp til noen bortgjemte idylliske landsbyer som klorte seg fast i fjellsidene. Disse var delvis nesten tomme og under restaurasjon. Jeg fant ut jeg var i utkanten av et område som var rammet av et stort jordskjelv i Italia i 2009, med enda ett lenger nord i 2016.

Dagen etter kjørte jeg en lang tur hele dagen med motorsykkelen. Igjen opp til de samme landsbyene og videre inn i nasjonalparken. Da kom jeg inn på enn grønn høyslette på ca 1.500 m høyde som strakte seg så langt jeg kunne se. Dessverre er det nesten umulig å dokumentere så storslått natur med fotos. Fotos gir bare små todimensjonale inntrykk av noe uendelig tredimensjonalt. Det som forsterket inntrykket var at jeg var nesten alene, jeg kjørte i flere timer og så av og til en bil og jeg stoppet og snakket med en gjeter med saueflokken og gjeterhundene sine. Jeg ga uttrykk for min begeistring over den vakre naturen og han sa seg enig, men føyde til at det ikke var like vakkert når det var grått og regnet en hel dag.

På slutte av turen kom jeg opp til et vintersport sted med en taubane og hvor det var folk på tur inn i fjellheimen til fots og med Mountain bikes, blant annet en litt spesiell “bobil” med norske skilter og syklet på taket

Castelvecchio Calviso
Rocca calascio
Calviso
Rocca Calascio 1.500m
I motsetning til Norge blir sauene passet av gjeter og og gjeterhunder